Tony
Jag hade inte putsat. Regla upp väggen och isolera och sätt gipsskivor, så slipper du en massa idiotarbete med putsen samt att du slipper ge alla dina pengar till elbolaget :)
Banderad
Jag har precis rivit ut en massa isolering och reglar, så det är inget alternativ. Folk säger dessutom att man inte ska klä in källare. Visst kommer en massa värme försvinna, men det lär inte bli några fuktskador. I de flesta fisklokaler jag har vait i har det varit betonggolv och väggar, så det borde fungera. Men som sagt, du har säkert rätt i att Godel kommer att få en rejäl inkomst i slutändan (och därmed Rädda Barnen om nu systemet fungerar).
Kalk
Fortsätter på Alfredsson inlägg, tänk på att pumpar skiljer sig åt rejält i strömförbrukning. Och var 10 Watt som står på dygnet runt kostar 100 kr om året. Alltså kostar en 20 W pump 200 kr och en 10 W 100 kr om året. Blir mycket pengar om man har ett gäng pumpar.
Så länge man använder doppvärmare eller nån annan sort uppvärmning som är direktel eller nåt annat som är lika kostnadseffektivt (eller kanske ineffektivt) så spelar det absolut ingen roll. Energi går inte att skapa och inte heller går den och försvinner. Dom extra watten kommer att istället bli värme i karet. Va gäller belysning så behöver man inte ha belysningen på för alla kar det räcker med takbelysning under dom normala belysningstimmarna och extra belysning för varje kar när du ska sitta och njuta av dom. och samma sak gäller där dom extra watten blir istället värme.
Ska du värma upp rummet på nåt annat sätt som återvinner energi så ska du helt klart tänka på energisnåla pumpar.
Banderad
Hej allihopa
Det var ett tag sedan jag skrev något i denna tråden. Lokalrenoveringen går sakta framåt. Jag hade tänkt vara klar någon gång i höst, men det får bli vid jul eller strax efter istället. Det blir klinkers istället för rent betonggolv. Sedan de förra bilderna har väggarna rivits bort och betongen slammats, taket och väggar målats (spånplattor bortrivna), golvet flytspacklats och till sist håller vi på att lägga klinkers. När golvet är klart ska vi även dra in vatten i lokalen.
Banderad
ytterligare en bild....
Banderad
och en till....
malawialex
där kommer du kunna ha mycket fin fisk.....
Snurbo
och en till....
Najs lokal... Vad har du gjort med taket ???? Lackat ?
Banderad
Nä, det är målat med en halvblank färg bara. Har dock blivit några strykningar....
/Jocke
Cichlidaholic
Har det hänt något mer spännande? Skulle va trevligt och se vad du använder för taktik i ditt byggande.
Har nämligen funderingar på att starta i en bekants gammla nedlagda lokal. Skulle va kul att starta upp ett par uppväxt kar där ialf så man slipper ha allt hemma.
Banderad
Hej
Tyvärr har man svärfar hamnat på sjukhus, och det är han som hjälper mig med praktiskt arbete som indragande av vatten samt klinkning. Så det har inte hänt något överhuvudtaget. Jag har helt enkelt fått inse att det inte kommer att hända något de närmaste månaderna. Därför storstädade jag igår i det rum där jag nu har 6 kar igång (eftersom lokalen skulle bli färdig snart kändes det inte som någon idé innan). Jag ska även köpa in lite ny fisk snart. Behöver en nytändning.
/Jocke
Banderad
Hej allihopa!
Tänkte att jag skulle ge er en liten uppdatering. Efter en lång väntan är nu projektet på gång igen. Jag lyckades motstå frestelsen att köpa en massa ny fisk, och har istället sålt av en hel del för att underlätta flytten av akvarier en våning ner.
Som läget är nu är snart klinkningen klar. Vi har ca 1-2 kvadrat kvar att lägga, plus en halv platta upp på väggen runt om. Sedan ska vi dra vattenrör i taket från rummet bredvid och få upp hon. Ett fönster ska också lagas, samt få upp lite färg på väggarna som har lossnat efter att elektrikern har varit där... Hur som helst börjar jag se ljuset långt bort i tunneln. Någon som har några tips vad det gäller vattenrör? Personligen är jag lite rädd för att de ska fälla koppar ner i karen, och det vill jag inte vara med om. Det gör inget om de är lite billigare, budgeten börjar tryta nämligen. Jag är som vanligt tacksam för råd och tips.
/Jocke
Larry-Stockholm
Lycka till, ska bli spännande att se hur du lagt upp det, och kanske lite bilder.
Banderad
Bilder kommer när det har hänt lite mer. Nu ser det ut som den senaste bilden i tråden, fast nästan hela golvet är täckt med klinkers.
/Jocke
KuRtaN
Borde väl finnas ngn form av filter för metaller i vatten? Kör med plaströr till vattnet, det är väl nästan vanligast nu för tiden?
// Mathias
Bilder kommer när det har hänt lite mer. Nu ser det ut som den senaste bilden i tråden, fast nästan hela golvet är täckt med klinkers.
/Jocke
ChristianAlfredsson
Jag såg i förbifarten att det är en artikel i nästa CB om hur man får bort koppar.
Banderad
Jo, jag inväntar nog den artikeln. Men jag ska kolla upp möjligheten med plast också...
/Jocke
wofflan
har för mig att plaströren inte är specillt mycket dyrare, men frågan är ju hur det ser ut i din varmvattenberedare, eller i rören som du skall koppla på de nya. Har du redan koppar i systemet kanske det är klokare att satsa på ett filter?
Banderad
Gamla rör, så de fäller nog inget längre. Dessutom har jag haft fiskar här i huset under en 2 års period, och ingen har dött av den orskaken hittills.
/Jocke
KuRtaN
Jag hade kört på utan filter isf. Fast jag hade kört med plaströr i lokalen då det är mycket mer flexibelt och enkelt att dra.
Gamla rör, så de fäller nog inget längre. Dessutom har jag haft fiskar här i huset under en 2 års period, och ingen har dött av den orskaken hittills.
/Jocke