Förslag på ciklider...i övrigt.
Fick till en bild iaf. Försåtr inte varför bilden blir nästan svart när man tar fotot? Fick ljusa den något fruktansvärt så kvalitén är ingen höjdare.
Jag har ljusbrun sand. Riktigt snyggt är det=)
http://www.pixbox.se/pic_show_id16764461.html
Chokladcikliden är kanske lite för snäll eller har jag helt fel? Samma med Flaggcikliden ganska snäll av sig antar jag?
Metaen hittade jag inga i hyffsad storlek sen är det kanske för mycket att ha 3 arter utan Aguidiens släktet? (ursäkta stavning) =)
Lysramåen är bara nån cm tjock sen är det en piano svart film på locket. Skall fixa lite 12mm mdf och sätta på lecan med hjälp av magneter... Mycket kvar fortfarande=)
Tror nästa natt jag måste ha någon pump till med faktiskt, står på ytterfiltret jag har nu att det är upp till 500L bara.
Har alltid haft mycket kraftigare pumpar än vad det står att det "räcker" till. Vet inte vilket som är bäst, ett tilll ytterfilter eller nåt inner? Hade varit skönt att slippa inner ju=)
Blåcikliderna har ynglen bakom vänstra roten...
Xingu III, Prickig hantel...eller varför inte blanda SA och CA.
Kanske någon Cichlasoma "flower horn", Cryptoheros nigrofasciatus, Vieja fenestrata, Amphilophus citrinellus...Tuppkamsciklid, Geophagus sp. "orange head tapajós". Var några exempel bara.
Jag kör själv ett kar med blå, guld och sen cintrinellum och zebra:D
Funkar hur bra som helst...självmatande också eftersom zebra cikliden alltid leker, konstigt nog så funka inte karet vidare bra med enbart guld, blå och cintrinellum utan cintrinellumen stod bara o tryckte vid botten. Nu när zebran är i(två lekpar) så är alla fiskar mera aktiva.
Mina blå i det karet står verkligen pall för både cintrinellumen o zebran och guld trots att de är mindre och dessutom inte alls lika aggresiva.
Har ett liknande kar med samma fiskar i men även multispinosa par och där är enligt mig balansen perfekt...dock är det karet på 1025liter och det första på 810liter(hemmabyggt).
Gällande filtrering så kan du ju glutta lite på
http://www.vattenliv.nu/ytterfilter808-p-740.html
Jag fick hem i veckan som var ett 808filter och det funkar enligt mig bra...tyst med bra filterkorgar/filterkapacitet och tappar nämnvärt inte i tryck trots att filtret får pumpa cirka 1,6m i höjd.
Beställde ett 808 och ett 806 till samt deras variant med uvc.
Choklad cikliden är ju en robust fisk om du hittar vuxna exemplar.
Köp inte ungdjur av den då de troligtvis blir ihjäl jagade.