Hej!
Lite klent med intresset från handeln onekligen. De bryr sig väl inte och kommer kanske att ägna sig åt något annat med tiden!
VAD skulle du själv tycka behövde göras?? Du har ju alltid " vetat ".
Hälsn Nils
Jag tror att alla - såväl privata akvarister som kommersiella resonerar som så att så illa kan det inte gå, och det kan inte drabba mig etc.
Genom att inte låtsas om problemen så tror man att dom inte kommer att förverkligas.
Det går ju alltid att i ord vara miljövän men när det kommer till plånboken så är det svårare. Ta vara detta med MAC-certifiering (en slags miljöcertifiering) för saltvattensfisk som ju betraktas som något mycket positivt både för miljö och människor av t.ex. den FN-myndigheter som jobbar med dessa frågor som IUCN och UNEP. Nå hur många företag har då låtit certifiera sig i Sverige - svar 0, hur många affärer i Sverige säljer enbart MAC-certifierad fisk - svar 0.
Varför - jo det kostar och kunderna är inte beredda att betala lite extra för att få miljöcertifierade fiskar och koraller.
Själv sitter jag ju inte längre med i någon styrelse i vare sig någon ideell eller kommersiell förening (tycker att jag har gjort mitt) så jag har inte så stor möjlighet att påverka längre.
Den organsiation som verkligen skulle ta tag i dessa frågor i Sverige är SARF men där är intresset 0 (jag försökte själv "på min tid" när jag var ordförande i NCS att få med dom).
Jag tog dock upp dessa frågor på NCS årsmöte och fick då till uppgift att komma med lite ideer.
Detta var vad jag kom fram till och som jag har skickat till NCS
1/ Välja en miljöansvarig i styrelsen
2/ Välja en djurskyddsansvarig i styrelsen
3/ Se till att man är registrerad som remissinstans hos alla myndigheter och att man får alla utskick. Eftersom N i NCS står för Nordiska så innebär det också att registrera sig i övriga nordiska länder.
4/ Se till att man svarar på alla remisser
5/ Protestera hos myndigheterna på det som är fel i dagens lagstiftning. Idag har vi t.ex. en djurskyddslagstiftning som är minst sagt korkad och har minimalt med djurskydd att göra.
6/ Ta fram en policy på hur NCS ser på miljö och djurskyddsfrågor. Hur ser vi på vildfångat, hur ser vi på avelsformer, hur ser vi på ”fri import”, hur ser vi på krav på karantän, hur ser vi på ”frisläppning” av fiskar i naturen, hur ser vi på små akvarier, hur ser vi på att hålla fiskar i fångenskap, etc. etc. etc.
Ta fram argument som stödjer vår linje i dessa frågor.
7/ Leta reda på ett miljöprojekt (gärna ett ganska litet) som NCS stödjer både ekonomiskt (bidrag från NCS, insamlingar från medlemmar etc) och praktiskt (gärna på plats).
8/ Omvandla "Cichla-stipendiet" till ett rent miljö/djurskyddsstipendium
9/ Arbeta för att samarbetet i dessa frågor skall komma igång bland akvarieorganisationer nationellt, eventuellt också internationellt (åtminstone inom Norden) samt nationellt med andra husdjursorganisationer.
10/ Jobba aktivt i miljö och djurskyddsfrågor istället för att som nu passivt invänta korkade lagförslag som man måste försvara sig emot. Istället jobba aktivt i dessa frågor för att visa att man bryr sig om miljön och om djuren. Detta kan göras t.ex. genom att
a) i varje nummer av Ciklidbladet ha minst en miljö/djurskyddsinriktad artikel.
b) på varje Ciklidstämma ha minst ett miljö/djurskyddsorienterat föredrag
c) driva en kampanj för att inte frisläppa fiskar i vattendrag
d) driva en kampanj för bättre information i affärerna
e) driva en kampanj mot smuggling och informera om CITES