Vad är det som triggar så innåt...???
Folk är genuint upprörda. Det är samma sak som när en pedofil åker dit på dagis.
Jag bodde i England när det blåste som mest och både angelikanska och katolska kyrkoledare "ställde sig på barrikaderna" och krävde bättring. Protestantiska kyrkan har inte haft samma problem verkar det som så de har inte samma akuta behov att ta en titt på sin organisation. Det var en mörkläggning i Sverige förstås.
Hursomhelst är ju detta organisatoriskt och har knappast med religion att göra (tja, prästcelibat kanske har något med det hela att göra i vissa fall). Andra "likartade" rörelser har säkert samma problem t ex scouterna.
Det är ju hur vanligt som helst att folk inte förstår vad en organisation kan åstadkomma. Jag läste att fångskandalen i Bagdad helst enkelt orsakades av flummiga order från ledningen och order av typen "fixa fram informationen det spelar ingen större roll hur". Ett annat exempel är den usla behandlingen av äldre på äldreboenden som ibland uppdagas. I Sverige har vi "förstått" att kyrkan är som vilken annan arbetsplats som helst (tja, hoppas ni förstår) och att samma arbete med arbetsmiljö, mobbning osv även måste ske där.
Sammanfattning: I den här frågan håller jag med Joe.