Jag får uppfattaning att folk har olika uppfattning om vad naturligturval, inavel och urvalsodling är. Det kanske är dags att förklara vad som menas med:
Inavel
Urvalsodling
Ja du har rätt Robban, som vanligt så blir det en salig blandning i trådarna.
Jag har urvalsodlat i många år, mina verktyg har varit att jag har valt ut dom fiskarna i varje generation som jag har tyckt passat mina ändamål och sparat dom, det kallas väl för selektiv odling tror jag.
det gör ju att jag har fått fram den fisken om jag vill att den ska se ut.
Ta tex demasoni gruppen som jag la ut en bild på i början av tråden, där är ju bara honor på bilden och alla har raka ränder, det tog några generationer innan dom flesta honorna blev så fina. det kallas urvalsodlnig genom inavel och att jag har tagit bort dom djuren som inte passat mina ändamål.
Jag har faktiskt försökt med andra sorter och typ röd rubin, jag har faktiskt haft 3 stammar igång samtidigt, men jag fick aldrig fram några röd rubin som passade mina ändamål, det vill säga att dom inte blev tillräckligt röda, och det hade inte spelat någon roll om jag hade matat dom med bara astaxhantin, dom hade inte blivit rödare ändå, så dom la jag ner.
Jag kan nämna fler sorter jag har försökt att urvalsodla genom inavel och som jag inte har lyckats med.
Så ni ska inte tro att ni kan ta vilken fisk som helst, sedan inavla och urvalsodla den, proppa den full med färgfoder och tro att ni får fram en knallröd fisk. Nej det tar många års inavel lite tur måste man ha att det kommer fram det här superexemplaret, typ den hongie honan som kom fram hemma hos mig en dag och jag hade tittat på flera tusen av mina hongieyngel innan den kom fram.
Och från endast den honan är alla mina hongie släkt med och många tusen till som jag har sålt.
Hoppas det blev lite klarare vad som menas med inavel, urvalsodling och selektiv urplockning.Janne