Jag vet inte om alla har fattat detta, men inavel stärker givetvis både bra och dåliga egenskaper hos fiskarna och eftersom en ciklidodlare sållar ut alla negativa effekter som går att se med blotta ögat så som missbildade fiskar, fiskar med dåligt immunförsvar, fiskar med genetiska mutationer, fiskar som dör av andra anledningar så som fel på organen etc, så kommer givetvis fiskarna bli fina. Inget snack om det!
Skulle dock fiskarna undersökas mer noggrant på ett biologiskt institut så skulle de ju så klart se svagheter hos fiskarna som beror på inavel, men som inte märks av fiskodlaren. Det skulle kunna röra sig om saker så som förändrad organstorlek, sämre nervsystem, instinktsnedsättning, latenta sjukdomar etc.
Att diskutera varför fiskar bli finare då man linjeavlar genom inavel är ganska meningslöst, då det är en självklarhet. I verkligheten skulle dessa fiskar förmodligen ha en mängd olika försämrade egenskaper som skulle göra att de i sin naturliga miljö skulle klara sig sämre.
skoj att du är tillbaka Victor.
Ja då får jag väl försöka det med andra defekter.
Jag kommer inte ihåg när mina inavlade rödzebra och hongie var sjuka, om dom någonsin har varit det.
Dom har jagat ihjäl en och en hanne då och då.
Jag kan nämna en annan grej, eftersom mina hongie kommer från samma hona och även samma hanne, så borde ju fiskarna få ungefär samma temperament eller? Men det är stor skillnad på hannar som kommer fram,en del kan vara kolugna och en del går inte att ha i baljan för att han mördar allting. Mina hongie håller ynglen lika bra som Vf trots att jag alltid tömmer dem. Sedan tills sist dom leker lika ofta som VF, Albin var ju inne på att Viktoria leker sämre, men det gäller inte malawi.
Så vad kan man få ut av detta, ja antingen har jag röntgen syn och även kan tyda fiskarnas psyke, eller bara tur.
Nej svaret är att malawiciklider inte är känsliga för inavel.
Jag måste komma tillbaka det med demasoni, salusi och tex tropheus ilangi.
Dom finns ja bara på ett begränsat utrymme, och plus att hur lång från sin födelseplats flyttar dom? sig 5 -10 kvadrat, ja där är jag inte påläst men ni kanske vet hur långt dom flyttar sig som VF i sjön, hur många inavelsdefekter har inte dom då, enligt era teorier.Janne