Men det förklarar det inte helt och hållet, palleh såg ju 5-6 st bright blue med missbildningar på samma plats.Janne
5-6 st av hur många då? Zebrar kan ju gå i gigantiska stim på tusentals med fiskar och 5-6 st motsvarar ju då bara någon promille
Visst kan det uppstå en kull med en genetisk defekt (t.ex. att honan har fått dålig kost eller haft ett genetisk defekt) och ynglen i denna kull sedan håller ihop (bara spekulation).
Jag såg kanske 1 miljon vuxna malawiciklider under den månad jag var därnere och av dessa såg jag kanske 2-3 som hade genetiska defekter - så det är inte så vanligt direkt.
Dessa exemplar gick ju också tydligen i det s.k "akvariet" där det har uppstått massvis av korsningar och vissa av de ursprungliga arterna har helt konkurrerats ut. Så det kan alltså röra sig om en hybrid och alltså inte alls ha något med inavel att göra.
Har själv för övrigt kört med Endlers guppy i ett akvarium i ca. 3-4 år utan att ha tillfört några nya guppy. Utseendemässigt (form och färg) har de inte förändrats även om de nu har inavlats i en helsickes massa generationer. Däremot har stammens kvalité avsevärt förändrats - i början var det en explosion i guppy, men nu blir det färre och färre. Överlevnadsgraden och fertiliteten minskar rejält.
Jag är överygad om ifall jag skulle korsa dessa med en annan stam så skulle kvaliten återigen ligga på topp.