C.pulchra har inga yttre könsskillnader. Antalet fläckar är helt individuellt och har inget med kön att göra. De flesta av mina pulchror har bara en fläck men jag har även individer med två och tre fläckar och har sett bilder på pulchror med upp till 7 fläckar på ryggfenan.
Äsch då! :P Jag snappar efter alla små minimala skillnader jag ser här känner jag, har suttit och gnuggat näsan mot glaset ända sedan i torsdag känns det som :P Det vore bara så grymt skoj om man kunde få ett par!
Jag måste få pladdra på lite här nu igen, jag läste på ett amerikanskt forum där någon från tyskland skrev att där i tyskland försökte alla som hade channor få dem att leka. Det var så man höll dem där, inga undantag i princip, man höll dem precis som vi gör med ciklider här, för att få fram stabila par och få se lek. Medan på andra ställen verkar man hålla dem ensamma enbart för att de ser coola ut eller är rovgiriga. Ett ensammet monster i ett eget kar. Och jag måste erkänna att det var just så det började även för mig, jag gillar rovfirrar så nån gång var man ju tvungen att testa ormhuvudsfisk tänkte jag. Men nu då man har snöat in lite och börjar se vad de har för beteenden, speciellt mot varandra, så har intresset verkligen peakat något enormt! Superintressanta firrar ju! :)
Ornatipinnisen i början av tråden, som går med fengäddorna i 375an nu, har haft det lite tungt. Fengäddorna har hunnit bli ena riktiga giganter och deras rovinstinkter triggas direkt om fiskar uppträder stressigt, vilket tyvärr ornaten gör emellanåt så den har fått sig något litet nyp i stjärtfenan. Det ser hyfsat lugnt ut nu dock men jag misstänker att jag måste fixa ett annat kar till channan om den ska komma till sin rätt, den har blivit lite försiktig nu, med all rätt kanske då fengäddorna kan vara lite opålitliga.
Ju större desto bättre förstår jag men vad skulle man klara sig med för kar för en ensammen channa av den här typen? Runt 200 liter? Jag skulle tro att firren är runt 20cm just nu så det är ju ingen plutt direkt, och någon centimeter till lär den säkert bli.