Vargen är sedan länge utrotad i Sverige Håkan! 1980 fanns endast EN varg kvar i Sverige, från att ha varit mycket talrik på 1500-talet.
Du säger att alla som jagar är så himla bra och snälla, men hur kommer det sig att 12000 skjutkåta jägare får råbånge så fort 27 vargar skall skjutas? Det är ju sjukt för fan. Jag kan bara föreställa mig hur snacket går i jägarkretsarna, rena porren för dem skulle jag tro.
Historien har visat hundratals gånger att människan utrotar stora däggdjur, så är det bara! Det ligger i vår natur, tyvärr. Dina tankar är gammaldags, och om några tiotals år kommer folk tycka de är lika konstiga som att vi idag tycker det är konstigt att man annonserade ut radioaktiv tandkräm i början på 1900-talet efter Henri Becquerels upptäckt.
Visst, Vi ,dvs staten utrotade vargen en gång, skottpengar betalades ju ut i princip tills sista vargen var skjuten, Jägarna gjorde som staten sa.
Idag säger staten att vi skall skjuta ett begänsat antal, och som vanligt gör jägarna lydigt som staten säger. Så jag vill ännu en gång poängetera att det är staten och inte jägarna som avgör hur många och om vi skall ha vargar.
Så ni som ogillar jakten så gå på politikerna och påverka och inte på jägarna.
Självklart så tycker de 12000 jägarna att det är spännande och kul att jaga varg annars skulle de inte göra det. Sen så är ju chansen att skjuta en varg rätt liten, 40 vargar på 12000 man gör en varg per 300 jägare.
Tror nog de flesta går ut för att träffa kompisar och dricka kaffe i skogen.
Lite av nyhetens behag med vargjakt i Sverige.
Men nu gick jakten snabbt, det verkade lättjagat vilket gör att man kan undra över i vilket genetiskt skick de skjutna vargarna var, vargen är ju känd som det mest svårjagade djuret som finns. Även intressant och se om det denna gång finns några hundhybrider bland de fällda djuren som det var i Norge för några år sen, 5 av 6 skjutna vargar var ju då hybrider.
Lite lustigt att de flesta här på forumet brukar ju vara emot malawikorsningar
och inavlade fiskar och men när det gäller vargar då duger inavlade /hundhybrider bra.