Jag förstår dock att detta med utrustning är oerhört känsligt ämne i fotokretsar då man gärna vill påtala den personliga skickligheten som fotograf snarare än hur bra hjälpmedel man har för att nå önskade resultat. Jag förstår nu att det jag skrev var som att svära i kyrkan...
Du skulle bli förvånad Stefan, för det är faktiskt inte känsligt alls eftersom vi som fotograferar mycket vet att det inte spelar så stor roll. Fotografer emellan så är det inget som helst snack om att någon tar bättre bilder på grund av sin utrustning. Jag har nog aldrig hört detta komma från en fotograf och då har jag ändå hållt på ganska länge nu. Sådana kommentarer kommer enbart från oinsatta samt nybörjare, alltså sådana som du. Om du blir intresserad av foto kommer du med tiden gå ifrån dessa tankar.
Om jag visar en bra bild för en amatör så säger han ofta "Oj, den var fin, vilken kamera har du?" Så säger aldrig någon som faktiskt fotograferar och om någon skulle göra det så skulle folk skratta åt honom.
Då kan man fråga sig, varför har vi som fotograferar dyrare grejer? Jo, det är mest av ren bekvämlighet faktiskt och visst, bildkvaliteten kan bli bättre, men det är men det är svårt att se med ögat och egentligen bara något som kan uppmätas så kallad MTF-kurvor. Skillnaderna i skärpa syns framför allt när man gör större förstorningar och är inte något som påverkar om du kommer vinna en fototävling på ciklid.se eller inte. Det garanterar jag.
En dyr kamera kan ha egenskaper som att kunna ta fler bilder per sekund, är skönare att hålla och fotografera med, tål regn och fukt bättre. Den kan vara lite bättre i sina egenskaper vad gäller att reducera brus, men det är också bara något som märks i större kopior. Min kamera är en fullformat, och en FF-kamera är också dyrare.
Det är lite som en hifi-freak som köper högtalarkabel för 1000kr metern, den är inte så mycket bättre än en kabel för 100kr metern, men det är den där lilla, lilla extra kvalitetsförbättringen som blir så himla dyr, men den förbättringen är egentligen ingenting som spelar någon större roll för slutresultatet.