Jo det är det visst i Fototävlingen för det fotot hade aldrig vunnit. Det hade ett annat foto gjort. Jag förstår inte varför så många förnekar betydelsen av vilken utrustning man har...det gör en skillnad även om det kanske inte alltid är avgörande.
Är det så generellt sett i alla fototävlingar? NEJ! Då är det som ni skriver...men nu pratar vi om Fototävlingen på ciklid.org och inte någon professionell tävling.
Hepp. Nu har jag sagt det jag önskat..alldeles för många gånger. Ha en trevlig dag. ;-)
Hur vet du att det fotot inte hade vunnit? Att du inte hade röstat på det, det förstår jag.
Fotot är så pass bra, att det kvittar om det hade varit en supeduperkamera som hade fångat det. Det blir inte bättre. Det är ögonblicket, bildens komposition som är det avgörande. Hade fotografen knäppt bilden 2 sekunder före eller efter så hade det inte blivit detsamma. Enligt min mening blir det inte mycket bättre.
Visst har utrustningen betydelse, det blir onekligen lättare att få hyfsade bilder med bra utrustning. Har du extrablixtar som du kan placera ut, har du ett objektiv med skarpa glas osv så blir det lättare. Men det innebär inte att du tar vinnarbilder för det.
Att sätta sig ned och fota bredsidor på fiskarna är hur enkelt som helst, men vill amn visa något då får man börja använda hjärnan och planera först innan bilden tas.
Zaphi listar 4 punkter som är viktiga.
Jag skulle vilja lägga till en till; Ha en idé på vad du vill visa.
Du nämner också i ett senare inlägg att vi skall kolla in de vinnarfoton som har tagits.
Jag ber dig att själv kolla in fotona, vad ser du?
Ser du bara en knivskarp bild och inget annat?
Visst finns det bilder med knivskarpa bredsidor på fisken, men de som tilltalar mig mest är där man har fryst en specifik händelse.
Det kan vara en fisk som spottar ut sand, det kan vara två fiskar som slåss med varandra, det kan vara ett par vårdar som yngel eller lägger ägg.
Sen gäller det att få bilden som helhet tilltalande också.
Har du t ex en fisk som verkar röra sig åt vänster se då till så att fisken är placerad till höger i bilden.
Försök tänka på det gyllene snittet (dela bilden i 9 bitar och försök få något som drar till sig ögat i ett av de 4 kryss som uppstår, Zaphi och andra kan säkert förklara detta bättre än vad jag kan)
Det är såna bilder som tilltalar mig, artbilder på fiskar (bredsidor) får inte min röst i en fototävling.
Så, StefanL, häng inte upp dig på utrustningen, det bromsar bara din kreativa förmåga.
Jag gick en nybörjarfotokurs på komvux för något år sen och det första den undervisande fotografen sa var att. Här lär vi oss vad ni skall tänka på när ni tar bilder, att komma överens med era utrustningar det får ni göra genom att slå i era manualer.