Jadu Stefan, en förutsättning för att fotografera i akvarier är ju givetvis att man har en kamera och en blixt, eller hur? Om du skall borra ett hål i din vägg hemma, då behöver du en borrmaskin, annars är det ju inte speciellt lätt... ;) Vi kan ju inte ha en fototävling där folk utan kamera tävlar.
Jag har även antytt i mina inlägg att det kan finnas detaljer som är fördelar, så som att ha en avtryckare utan fördröjning, men det är inget avgörande. Det finns dessutom kompaktkameror som klarar detta utmärkt också.
Nu låter det på dig som om du är glad att någon nämnt detta, men längre bak i denna tråden skrev du något i stil med att det inte "bara" är utrustningen som spelar roll, vilket antyder att du ändå tyckte den spelade störst roll. Du får det att låta som om utrustningen är direkt avgörande till bildens kvalitet, vilket inte kunde vara mer fel.
Vad har du själv för kamera? Varför har du problem med att ta bra bilder med den?
Nu tycker jag det börjar bli dags för er fotografer att tänka på ciklid.org´s Fototävling och inte fototävlingar generellt eller fotograferande i stort. Det är helt vitt skilda saker
i denna diskussion.
För det första tas det oerhört många artfoton i Fototävlingen och fotona har sällan något mer att berätta än just en bild på en fisk eller ett par fiskar.
Säg inte till mig att du inte ser skillnad på ett foto taget exakt likadant om du använt kompaktkamera eller mobilkamera kontra systemkamera. Nu får ni väl iallafall ge er....ni ser ju mig som en antifotograf som inte förstår fotografens skicklighet eller ens ser skillnad på ett bra taget foto mot ett dåligt taget foto.
Du skriver ju själv, Viktor, att man kan använda kameraställning för att få bättre foton. Man använder blixt för att skapa ett bättre ljus...gärna slavblixt så du kan få ljus ovanifrån och inte enbart direkt framifrån.
Redan här förstår vi ju alla att den som har en systemkamera, benställning och slavblixt har betydligt bättre förutsättningar till att få fram ett fint foto med bra skärpa.
Ställ detta mot en kille som fotar sina fiskar med mobilkamera och säg sedan att utrustning inte har någon betydelse alls.
Ni pratar ju för tusan om äpplen och päron. Den här diskussionen handlar inte om fotografering eller fototävlingar generellt utan om Fototävlingen på ciklid.org och hur det sett ut samt varför jag med andra slutat skicka in bidrag.
Jag har en Olympus E-450 just nu, men den är inte inköpt med syfte att fota akvarium eller fiskar utan mer för vardagsfoto. Jag är ingen vidare fotograf, men gillar foto och gillar att dokumentera delar av mitt liv och mina upplevelser. Jag har hållit på med foto på låg hobbynivå under ett antal år men knappast haft det som en av mina större hobbies.