För finansiering tror jag att så länge man tar betalt för tjänster som är gratis på andra ställen så finns en risk att man hamnar i en negativ spiral. En begränsad mängd personer anser att det är värt pengarna att betala för att lägga in bilder (som nu är påå tapeten) och därmed drar sig till andra forum. Detta leder till att färre personer finns aktiva i forumet för att svara på frågor och diskutera lösningar. Vilket i sin tur ökar risken än mer att färre personer anser att det är värt att betala för en tjänst i ett tynande forum.
Nja, i Sveriges idag största ;) ciklidforum kan man ju inte heller lägga in foton fritt så att det är så överallt håller jag inte riktigt med om. Dock så är det säkert fritt på de flesta ställen så jag är absolut inte emot iden som sådan. Jag tror dock inte att detta i sig löser några problem för forumet.
Istället är jag för att jobba på reklamintäckter och sponsor intäckter. Där är det antal läsare som gäller! För att få många läsare/skrivare så anser jag att vi måste hitta en vision kring forumet.
Detta är inte lätt i denna bransch - jag var också övertygad om att detta skulle vara en väg tills jag verkligen försökte. Hade det handlat om hundar och katter så hade det funnits gott om pengar att hämta, men akvaristiken är tyvärr inte mycket att hoppas på.
Dessutom är det ju ofta som så att de affärer som det skrivs väl om på forumet är små affärer med rätt dålig ekonomi, medan de större affärer (ofta kedjor) som har en bra ekonomi och som ofta lägger en hel del på marknadsföring ofta har ett dåligt renomme i akvarieforum.
Men lycka till, kanske kan det lyckas - hoppas att du eller någon annan kan ta tag i detta i den kommande styrelsen och lyckas bättre än de som försökt tidigare.
Om någon ber om kommentar på deras kar, varför leta upp 5 negativa saker och i princip döda personens intresse för akvarier på 5 meningar. Vilken vision jobbar vi mot då? :S
Tråkigt när det sker i alla forum - men det vore ju ett heltidsarbete för någon/några att hålla koll på detta. Tror att det bara kan funka på ett riktigt bra sätt i riktigt små forum.