Kjell Jo Sverige blir definitivt mer demokratiskt om monarkin avskaffas - sedan finns det självklart även många andra saker som påverkar om ett land är demokratiskt eller inte.
Bara för att ett land är en republik så är det självklart inte en republik - det har väl ingen påstått.
Hur blir Sverige, i praktiken, mer demokratiskt om vi avskaffar monarkin? Att Sverige skulle bli mer demokratiskt om monarkin avskaffades är att dra alldeles för stora växlar.
Kjell[/quote
]Tycker det låter märkligt att vi har ett statskick i Sverige där Sverige representeras av skyltdockor och att det skulle vara OK med ett odemokratiskt statsskick bara för att de är skyltdockor som inte kan avsättas.
Det där stämmer ju inte helt. Vi har ju massor av politiker som säkert representerar Sverige i större utsträckning än av kungahuset gör. Avsättas från vadå? De har ju ingen reel makt.
Jag vill dessutom tillägga, för att undvika missförstånd, att jag inte är någon direkt anhängare av monarkin, men tror inte det spelar någon roll för demokratin om vi är monarki eller republik och jag tycker det är ett ganska schysst system vi har idag. Mer relevant vore att kritisera vårt medlemskap i EU som jag tycker är helt onödigt och kostsamt, men det är en annan fråga.