mycket olika tankar om bilderna synd att fler inte har sagt sitt.
men nu säger jag mitt
bild1. tråkig bild på tråkig fisk händer absolut ingenting i den bilden, dock är fisken vacker och skärpa och fokus bra, men bilden är klumpigt redigerad det ser man tydligt om man tittar sånt drar ner mitt betyg då jag alltid misstänker det värsta, nu har jag ju facit och det är möjligt att jag drar ner betyget onödigt mycket pga av det, bla så är fiskar och en snigel borttagna ur bilden och den är färgförstärkt se orginal nedan.
lägger in den andra för jämförelse oxå
43485
43489
bild 2. visst ligger fokus lite fel och vissa säger att fisken är på väg ut ur bild, men mig stör det inte, denna bilden berättar mycket mer, men iaf så har den hämtat en maltablett för att förmodligen ge till sina yngel som man ser lite otydligt i förgrunden och när jag närmar mig med kameran så blir fisken illförbannad och försöker visa upp sig så stor som möjlig för att skrämmas (svårt när man är 5cm stor) tycker att bilden är snygg och så all mönstring på fisken gör bilden intressant att titta på. bilden är i princip oredigerad bara beskuren och autolevlad för att få rätt färger och ljus. men många hade säkert tyckt att nästa bild på samma fisk är bättre pga av bredsidan eller bilden på honan med bredsida se nedan
lägger in den ovan oxå för jämförelse
43486
43487
43490
bild 3 gillar jag skarpt på grund av ljusättningen och att fisken ser ut att vara alert inte bara poserande dessutom en vacker fisk på sitt sätt gillar när man ser fjällen tydligt på bilder, skärpan är väl inte hundra men det stör inte mig heller på denna bild, jag kanske borde beskuret den annorlunda och klonat bort fiskstjärten men eftersom jag inte är bra på det så sket jag i det, bilden är i princip obehandlad men beskuren och autolevlad som bild 2, ett klantigt redigeringsförsök på samma bild ses nedan
lägger in den oredigerade oxå för jämförelse
43488
43491
lite tankar från mig.
min placering
1:a bild 2
2:a bild 3
3:a bild 1
med detta vill jag säga att inte säkert att den skarpaste bilden får mig att rösta på den, lite störande faktiskt om den är ultraskarp då tänker jag bara på att man har hållt på med att putsa rutor har stativ (aldrig använt detta så jag har ingen aning om det gör bilderna mer lätttagna) och sen har man objektiv för 20000kr.........
sen är ju det alltid imponerande om det är en skarp bild på en rörlig och svårfotad fisk jämfört med en trött frontossa tex.
men ska en bild med mycket oskärpa och fel färger få nåt bra betyg av mig ska den vara rolig och det ska hända nåt inte nåt stilleben som är beskuret inpå fenorna
men sån är jag och jag är övertygad om att en bra fotograf hade tagit mycket bättre bilder än mig med en 3000kr kamera än jag om jag hade en 100000kr kamera, så nån bra fotograf blir jag nog aldrig, har inte tålamodet, det märkte jag idag tex när jag försökte fota troffar usch att de aldrig kan stå still
kommentera gärna mitt tankesätt och övertyga mig gärna att jag tänker helt fel ;) (good luck whith that)