Atomatisk vattenstämpel på uppladdade bilder?
Fungerar tyvärr rätt uselt - jag betalade själv ca 5.000 per år för att skydda dom med en vattenstämpel, eller rättare sagt för att kunna spåra upp stulna fotona. Det funkade dock som sagt inte alls
Dock tror jag inte vi har något större problem rent gennerellt, det är antagligen ingen eller väldigt få som har igentligen förlorat något från denna hemsida som inte handlar om "status" att de var ens egen bild inte pelle som säger att de e hans.....
Rent krasst har det ju i alla fall inneburit att de flesta duktiga fiskfotografer inte lägger sina foton på ciklid.org. Jag är väl rätt OK och gör det definitivt inte - däremot har jag genom årens lopp bidragit med många foton till Ciklidbladet.
Så om det inte är något problem att bra foton inte kommer in till denna hemsida, eller att fototävlingen har blivit ett sömnpiller inte är något problem - ja då är det väl så
Den största stölden jag råkat ut för ägde rum för några år sedan då en viss person snodde både foton och text från mig och byggde upp en hemsida (ionget annat än mina foton och min text användes där) som han sålde till ett nätföretag för 30.000 kr.
Så nu är lagen som den är - JAG betraktar dom som snor foton för tjuvar och idag är lagen som den är och det är inte lagligt att sno foton.
Det är möjligt att denna lag är otidsenlig och att den kommer att ändras - det får vi se då.
Det är ju förövrigt också otidsenligt att vara med i föreningar och om man vore i tiden borde väl NCS, ciklidbaldet och denna hemsida också läggas ned. Det ligger definitivt inte i tiden att jobba ideellt.
Som tur är så är vi en hel del som är väldigt otidsenliga