Kjell Frågan är väl varför man skall ha artregistret. Man måste ta ställning till om syftet är att sprida information så att de ciklider som finns på marknaden skall få en bättre djurhållning, eller om det är en fråga av mer vetenskaplig karaktär.
Jag tycker det förstnämnda och eftersom papegojcikliden är sveriges mest sålda ciklid så tycker jag att det är givet att folk som håller den skall få bra info. Detsamma gäller enligt min mening även för fiskar som Flowerhorn, de nya avelsformerna av Aulonocara etc. etc.
NCS som förening tycker jag väl redan har en ställning i denna fråga om man läser NCS värdegrund?
Vad marknaden eventuellt antyder när det gäller den här typen av fisk ska vara helt ovidkommande huruvida den skall in i artregistret.
Olika siter behandlar olika saker, NCS är en förening, föreningar har agendor, riktlinjer och värdegrund vilket är självklart, vad skall vi med en förening till annars? Läsa och erkänna "papegojor" göres på andra siter, kanske ex. zoopet, vet inte faktiskt.
Däremot är jag för att papegojor ventileras i forumet obegränsat, det är en annan sak.
Mvh Jari