Totalt sett dominerar CB vår omsättning. Det är huvudutgiften och medlemsavgiften täcker i princip just detta. Jag har försökt men inte lyckats få fram siffror på vad exakt vi betalar i fast avgift och rörlig avgift. Huvudsakligen är det portot jag inte får kläm på. Jag kan portodelen för mina utskick men inte den delen tryckeriet -> Akvarielagret.
Hmm, jag har länge velat ta fram sifforna mer exakt här för att skapa ett kalkylark där man kan se brytpunkter och annat... Något att fundera på...
Det står exakt på fakturan som NCS får vad CB kostar i tryckkostnad, i layoutkostnad, och i frakt.
Alla summor är rätt stabila och om man skulle minska antalet tidningar så skulle tryckostnaden minska minimalt, layoutkostnaden inget, frakten inget (i alla fall inte den mellan tryckeriet och Akvarielagret).
Det skulle inte heller sparas några större summor om man minskade antalet sidor i CB.
Däremot skulle det vara mycket vinstgivande om man kunde få fler medlemmar - tryckostnaden ökar, men rätt lite, layoutkostnaden är samma, frakten ökar, men ytterst lite.
De enda kostnad jag kan tänka mig ökar i takt med medlemsökningen är portot från Akvarielagret till medlemmarna. Så om vi vore 2.000 medlemmar så skulle säkert medlemsavgiften kunna sänkas rejält.