citat:Ursprungligen skickat av walle_1
Det var ett jäkla bytande fram och tillbaka med den där citrinellumen=).
Skämt åsido.
Är fisken inte intressant längre? varför ska du byta den?
Hehe, jo jag håller med, det är nästan inte klokt det här... ;)
Men anledningen till det tänka inbytet denna gång är mindre allvarligt än förra gången. Fisken i sig mår jättebra, däremot så är det mitt intresse som har svalnat rejält och då tror jag att fisken får det bättre hos någon annan. Arten som sådan gillar jag däremot helskarpt, en mer utåtriktad fisk har jag aldrig stött på och som "petfish" så kan man inte ha en roligare fisk.
I mitt fall så svalnade däremot intresset då det kom fram att det var en hona och inte en hane... Att ha en ensammen ciklidhona i karet är tydligen ingen höjdare... Det är en sak att sitta och vänta i 1-2 veckor på att en fisk ska fläkta och vakta ägg och nykläckta yngel, vetskapen att det snart dyker upp ett stort moln av småttingar gör att man gärna står ut med att fisken drar sig tillbaka under en kortare tid. ...men att se en ensammen fisk sitta lika länge och fläkta ägg som inte har en möjlighet att kläckas är inte särskilt kul... :P
citat:Ursprungligen skickat av walle_1
En sak jag undrar över bara: På mornarna innan jaguaren har blivit matad så är han ganska tjock av sig. Inte nå jättetjock men det syns att det är något magen. Första gången jag såg det så blev jag förskräckt, HJÄLP en hona. Men är detta en hona då måste det vara den snyggaste som simmat på denna jord. Den ser ganska exakt ut som FI:s hane på bilderna. Väldigt prickig överallt och blåskimrade fenor och lila sidor så det kan omöjligt vara en hona.
Kan det vara mjölke som syns så tydligt eller är det helt enkelt så att han har såpass stora inälvor så dom syns även fast han inte har ätit? han är väl närmare 18 cm nu.
Fiskarna blir grövre ju större de blir, det är förmodligen detta du ser. Min hane är nog nästan 5cm bred idag och han ser lika fet ut hela tiden, jag ser aldrig någon skillnad på magen före eller efter matningen. Men jag matar däremot aldrig tills fiskarna blir mätta utan lämnar dem alltid hungriga efter mer för att på så sätt bibehålla deras aktivitet i karet. Trots detta så misstänker jag att jag övermatar dem eftersom alla verkar säga att hanen är så grov osv...
Mvh Fredrik Isaksson