citat:kanske ska be en av personalen att beställa hem 4-5st från deras grossist?
Jag råder dig att ta minst 6 st. Gör inte om samma misstag som jag gjorde. Jag köpte 4 och lyckades få 4 hannar, inte kul om man satsade på ett lekpar från början. Nu tycker jag däremot inte att det gjorde något för det är kul att ha en jaguar också, dessutom kunde jag stoppa i en oscar som jag gillar också. Men ta 6 stycken för risken finns ju att man lyckas få samma kön om man skaffar för några.
citat:vad fick ni ge för era jaggor?
Jag gav 45:- styck för mina. Blir alltså ca 100:- dyrare om du tar 6 istället för 4 och då har du nog garanterat båda könen.
citat:Man borde ju kunna ha te.x ett par av Sebraciklid eller sajcia ibörjan? Zebrorna kommer ju säkert att leka då blir det en massa yngel i karet som jaguarerna kommer käka när dom blir lite större?
Jag trodde också att detta skulle hända men det blir tyvärr inte som man tror. Jaguarerna lyckades nypa något yngel på natten men det var inte många. Även fast en jaguar skulle äta 100 nyfödda yngel så är det absolut ingenting för honom, dom är så extremt små. Dessutom så leker sebrorna en gång i månaden så om jaguarerna skulle äta upp alla yngel så får dom yngel bara en gång i månaden. Men för mig var det alltså inte så. Min sebrahanne var så fruktansvärt aggressiv så jaguarerna var otroligt fega och fula i färgerna. När mina sebror försvann blev jaguarerna helt andra fiskar. Visserligen var min sebrahanne fullvuxen, men honan var bara 7-8 cm, och dom skrämde upp 4 jaguarer som ingenting. Någon gång gick min största jaguar in i munkamp med sebran, men förlorade så det stänkte om det och blev sedan jagad runt hela karet. Mitt råd är: skaffa inte några sebror när jaguarerna fortfarande är små. Vänta till dom är typ 12-13 cm och skaffa ett litet sebrapar då (5-7 cm).
Sajica kan jag inte uttala mig om men antar att det blir en liknande historia med dom. Men sebrorna är nog aggressivare ändå.
citat:Ta en sådan dagstur blir nog sissta valet såfall... ska först kolla sandbyciklid
Ja, kolla lite lokala affärer först. Du får ju inga bättre fiskar för att du åker längre, möjligen större men du ville ju inte ha alltför stora. Han jag handlar av i Gävle säger att centralamerikaner är det lättaste fiskarna att få tag på. Det var bara att välja och vraka sa han. Han hade dessutom redan jaguarer hemma så jag behövde inte beställa. Men fråga om dom kan beställa, det kan dom säkert.
Du vet väl att latinska namnet är Parachromis Managuensis? Dom flesta ställen använder gamla namnet, det är Cichlasoma Managuense.
Lycka till med köpet, jag ser verkligen fram emot att se en ny jaguarägare här.
Tänkte bara säga också att min jaguar verkar ha fått riktig fart på växten nu när de andra är borta. Ligger säkert närmare 3cm per månad nu och ändå får han mindre mat än vad han fick när alla jaguarer var kvar. Tycker att han ökar för varje dag.
Var är INXS förresten?