Hon skräms :-) Det mesta där stämmer inte, om man vill ha ett funktionsdugligt hål. Vilket är det vi vill ha här.
Det går även gör snygga hål, det gör du med en pelarborrmaskin tex som kan anlägga hålsågen plant och jämnt mot ytan. Slipar långsamt upp. Nyckeln för att få ett snyggt hål är även att slipa upp hålet från bägge hållen, halvvägs från vart tills de möter. Du får alltid någon flis utslagen ur ytan på glaset när du går igenom annars. Detta är dock extremt svårt att göra med en skruvdragare eller lös borrmaskin. Bättre att leva med de små flisor som blir. De har aldrig blivit kritiska någon gång. Enda gången vad då packningen inte höll tätt en gång och då laga jag det som jag beskrev ovan med en pålimmad skiva med nytt hål i.
Men jag hade nog skrämt bort folk med om jag varit glasmästare, de vill nog aldrig ta ansvar för att inte karet spricker sedan eller liknande och man får tillbaka någon ilsken kund som skyller på att ens hantverk är orsaken till att deras och grannens lägenhet är fuktskadade :-) Det går nog även ta hål i glas med vattenskärning idag med, det kan nog ge fina hål.
Enklaste är att kolla på stället du köper genomföringen på vad som rekommenderas, företagsakvarium har mycket pvc och rimliga priser. Han rekommenderar 55 mm hål till 40 mm genomföring. Känns rimligt. Godset blir då ca 7,5 mm grovt ink de utvändiga gängorna.
https://shop.foretagsakvarium.se/product/tankgenomforing
Han har även hålsågar, 320 för 55 sågen. Det är lite dyrt tycker jag men nog billigare än du får den för i övriga sverige.
Men har du inte bråttom så finns de för skit och inget på ebay:
http://www.ebay.com/itm/Hardware-55mm-Diamond-Coated-Drill-Bit-Ceramic-Tile-Glass-Hole-Saw-TS-/172373278843?epid=1449376486&hash=item28223f807b:g:kEQAAOSwq1JZGwNk tex
Denna är dyrare men ser lite finare ut:
http://www.ebay.com/itm/55mm-Cutting-Dia-Diamond-Coated-Round-Shank-Glass-Hole-Saw-Drill-Bit-Silver-Tone-/351918723544?hash=item51effd91d8:g:CCkAAOSwHLNZQ11J
Jag har bara köpt sådana billiga för jag är snål och de har dugit åt mig. 40 kr ink frakt, där är det SVINDYRA borret ;-)
Skämt åsido kostar kvalitets sågar väldigt mycket. Men den största skillnaden blir nog snarare att man får ett mer tillförlitligt verktyg som man kan borra flera hundra hål. 10-20 st är nog mer rimligt för ett billigt glasborr, sedan är nog beläggningen borta. Men du vill ju bara ha tre hål :-) Återigen, mycket vatten när du tar upp hålet, helst rinnande konstant. Det kyler sågen och räddar beläggningen. Smörjer även upp glaset så du får nog mindre flisor.
Tejp borde hjälpa en del. Men du kommer ändå få lite småflisor, det är oundvikligt. Det är det på grund av att när det bara är en fraktion av någon mm glas kvar i botten på hålet kommer ditt verktygs tyngd göra att det tunna glaset som är kvar brister och du slår ut några flisor samtidigt när du bryter igenom. Kommer se läskigt ut, kommer kännas läskigt med. Men kommer inte orsaka problem. Om det fortfarande känns osäkert gör som jag skrev innan och ta upp hål i en fönsterglasbit och lägg imellan med ett fint lager silikon. Så får du fin anlagsyta på bägge sidor om hålet, du täcker upp och skyddar den flisade kanten och kan sova gott om natten. Men återigen, så har inte jag orkat göra på något av mina kar och jag sover bra ändå :-)
Ursäkta boken av text!