Hej! Dags att uppdatera. Det går långsamt framåt. Nybliven villaägare, en 1,5 års energiknippe till grabb och i vecka 39 med nummer två...men nu kom jag ut i garaget en sväng i alla fall.
*Införskaffat två pumpar på 4000 liter/h vardera.
*beställt 55mm glasborr och testborrat. Det gick fort och var superenkelt!
*Beställt filtersockor till sumpen, och tillverkat ett lock i plexi med två hål i för att stoppa ner dem i. Här borrade jag med vanlig hålsåg. Jag klurade ett tag på hur jag skulle sätta rören från överrinningen utan att hindra löstagander av filtersockorna. Stoppar jag ner rören i filtersockorna så blir det svårt att få ur dem. Jag kom fram till att jag sänker ner filtersockshållaren en bit och låter vattenytan ligga en bit ovanför hålen. På så sätt tror jag att jag kan ha rören i vattnet utan att de går ner i filtersockorna. Jag försöker illustrera senare. Här är hållaren i alla fall.
*Beställt sånahär att ha som underlägg för filtermaterial/filtermatta mm i sumpen. Kansle kommer jag använda det som ”nät” i överrinningen också.
*Skaffat väggar till sumpen och fått i tre av dem. Väggen närmast inloppet kommer sitta ihop med filtersockshållaren. Jag ska limma på några glaskanter att lägga locket på, och sen limma dit väggen mot filtersockshållaren.
Hur har andra gjort med dropplattan? Går det fint att täta en plastskiva mot glaset? Ska jag fylla med filtermaterial och sen lägga locket på så att säga? Svårt att komma in igen om man vill ändra där under dropplattan? Tänker jag fel?
Jag kommer få plats med ungefär 80 liter biofiltermaterial i det stora facket under dropplattan. Är detta rimligt till ett 960-liters? Kommer ju finnas ytterligare ett mindre fack efter det, där jag inte bestämt vad jag ska ha än. Kanske filtervadd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk