citat:Du kunde ha fyllt i "Med respekt för den frågande medlemmen sänder jag ett mail med svar på ovanstående fråga...
Ber om ursäkt att jag försökte återgå till ämnet - men det är väl så att de där stora centralamerikanarna är så fruktansvärt tråkiga att det inte finns något mer att säga i ämnet utan att t.o.m. du själv föredrar att prata om något helt annat än dessa fiskar;)
Därför svarar jag på frågorna i ett helt annat ämne.
citat:så man ska få med sig skötsleråd när man har KÖPT fisken.
Svar ja.
citat:Vad är då meningen med akvarieböcker..
Ett skötselråd är ju extremt kortfattad och ger bara basic information.
Man skulle ju då också lika gärna kunna skriva "vad är då meningen med forum om fiskar"?
Tycker att alla dessa saker kompletterar varandra -
Skötselinfo - ger baskunskaper som är speciellt viktiga för den som inte är väldigt erfaren.
Böcker - ger mer kött på benen och innehåller väldigt mycket ytterligare information. De ger också en mer samlad kunskap.
Hemsidor - Här finns också mycket info att hämta men också betydligt mer skräpinfo än i böcker- Stor fördel med hemsidor är att de går snabba att uppdatera vad gäller ny kunskap etc.
Forum på hemsidor - Väcker många ideer genom att man får reda på hur andra har gjort och man får snabba svar på frågor, det är också inspirerande att kunna "diskutera" med andra. Däremot anser jag väl inte att forum ger så mycket kunskapsmässigt - väldigt mycket av det som skrivs håller en låg nivå. De bästa odlarna etc. är oerhört sällan aktiva i olika forum utan de som är aktiva är ofta de med ganska liten erfarenhet.
Föreningsmöten - Ett mycket bra sätt att skaffa sig kunskap är att gå med i en förening. Här finns det ofta ett 30-40 tal människor som har mycket stor erfarenhet och det diskuteras villt. Föredrag hålls etc.
Själv tar jag aktiv del i alla fem saker jag nämnt ovan - köper in ett 10-15 tal nya akvarieböcker varje år, har en egen hemsida och läser på andras, deltar i två olika forum samt går på ca. 30 akvariemöten per år (varav ca. 5 i utlandet). Brukar faktiskt också kolla på skötselinfon i affärerna.
Ciklidhälsningar
Kjell