Jag ser det inte som olika ytterligheter. Det är helt enkelt så att olika biotoper kräver olika utrustning. De flesta här har ciklider från rift sjöarna. Då är biotopen rent vatten med högt ph, inte många växter trivs där så det är mest grus och sten. Vi vill ha många fiskar för att det skapar en balans i aggresioner mellan fiskar. För att kunna hålla många färggranna ciklider från tex Malawi i ett oplanterat akvarium krävs det ett bra biologiskt filter. Det är inte optional, inget akvarium oavsett inredning kan ersätta det heller. För att akvariet inte skall akkumulera biprodukter till ohälsosamma nivåer så krävs vattenbyten. Oavsett hur mycket man byter så kommer det att finnas tillräckligt med näring för att gro alger. Därför väljer man oftast relativt svag belysning.
Så Malawi: hög belastning, stort biologiskt filter, doppvärmare, frekventa vattenbyten och svag belysning. Det är den rätta metoden för dessa arter. Det är rätt så straight forward.
Jag ville simulera vad som händer ute på risfälten i Japan. Kanske inte mitt i, men i kanterna där “ogräsen” växer. Trots att man gödslar kopiösa mängder på risfälten så växer där sällan synliga alger. Detta tyckte jag var spännande att undersöka. Medaka finns där, så också blyxa och neocardinia. Dvärgnålgräs och posthornsnäckor finns i liknande miljöer, dock inte i Japan.
Så jag väljer växter som lever i högt produktiva vatten med klart mätbara nivåer av alla viktiga näringsämnen. Först co2: även om det teoretiskt går att skapa ett akvarium som producerar tillräckligt med co2 över tid så är det både omständligt, kräver mycket utrymme och resultatet väldigt stokastiskt. Så jag kör artificiell co2 injektion. Jag gör det för att skapa den naturliga miljö som jag är ute efter. När co2 väl är i burken så är den i exakt samma form som i naturen.
Sen makro näring. Det finns inte en möjlighet att mina fåtal fiskar och räkor skall kunna producera tillräckligt makro för dessa växterna. Så jag tillsätter dessa. Jag efterliknar till stor del de kommersiella gödningar som används på risfälten. Men när de väl är i vattnet är det absolut ingen skillnad på jonerna som kommer ifrån konstgödsel och de som nitrificerats av fiskarnas avföring.
Mikronäring tillsätter jag oockså. Det är som vitaminer för växterna och de rätta miljöerna för mineralisering saknas i de absolut flesta akvarium. Igen, jag ger näringsämnen i exakt samma form som plantor tar upp i naturen. Eftersom mineraliseringen är så komplex och inte lätt kan skapas i akvarium anser jag att alla bör tillsätta micro näring i sina planterade akvarium. Om du har allt annat rätt så kommer du att se skillnad.
Jag vill undvika kraftiga svängningar av samtliga näringsvärde. Det är just snabba svängningar som kan skapa problem tillsammans med skeva relationer mellan vissa näringsämnen. Så jag skaffade autodoser som ger minigivor varje dag. Det löser problemen och dessutom sköter det sig själv i 2,5 år innan jag behöver blanda nya vätskor.
För att undvika att vissa enskilda micronäringar som inte är mätbara byggs upp i akvariet över tid så gör jag ett större vattenbyte med 4-6 veckors mellanrum. I samband med det så kommer jag att suga ut överskottsmulm i framtiden. Men jag är inte där än på ett par år.
Mitt akvarium saknar större delen av året de förutsättningar som krävs för nitrifikation. Antingen för kallt eller för lågt ph. Så egentligen är väl inte ett biologiskt filter en självklarhet. Men saker kan hända i akvariet. Om co2 tar slut utan att jag märker det så kan filtret vara precis vad som krävs för att mina djur skall överleva.
Men vänta nu….?? Ingen värmare!! Det stämmer helt och hållet. Eftersom alla djur och växter är från tempererade områden med tydliga vintrar så står akvariet i en ouppvärmd källare. När jag startade akvariet var temperaturen mellan 5 och 10 grader.
Så jag har precis vad jag behöver för den typ av burk och miljö jag försöker att skapa. Jag valde altså miljö/biotop först och sen skaffade jag den utrustning som krävdes för att klara ut det. Jag vänder mig starkt emot att välja metod och utrustning först och miljö/biotop efter det. Då kan det gå kraftigt fel. Och det är också här jag vänder mig emot dessa gurus som skall leda akvarister till den sanna vägen. Inte alltför sällan vänder de sig till nybörjare som inte kan bedöma metoden eller förklaringsmodellen. Det går alltför ofta helt fel.
Mvh
Magnus