Det är möjligt att du inte vill, men detta är ett öppet forum så därför kör jag på med det som jag tycker är viktigt och kul.
Här har vi en klassisk felaktig slutsats: “jag slutade med motorfilter och akvariet blev bättre” leder till “eftersom det fungerar för mig så borde du också prova”. Vi vet helt säkert att detta inte är sant. Det beror på en massa olika parametrar och det är dessa man bör förstå sig på.
Att sluta med motoriserat filter, allt annat lika kan omöjligt leda till friskare växter eller snabbare tillväxt. Det är en slutsats som inte har någon som helst teoretisk stöd. Växterna växer så mycket de kan under de förutsättningar som ges. Filtret bryter ner kvävet från giftiga föreningar till ogiftigt nitrat som växterna kan tillgodogöra sig. Jag utgår ifrån att du som erfaren akvarist gör mätningar vid större förändringar och att de ger noll eller nära noll på ammoniak och nitrit. Altså klarar ditt kar sig under normala förhållanden med den nitrifikation som sker i substrat och passiv filtermatta. Det nitrat som tillförs är samma mängd oavsett hur eller var det nitrifierats. Ökad Co2 halt kan absolut förklara ökad tillväxt. Men när jag tittar på dina filmer så kan jag inte se att det skulle gälla dig. Den växtmassan slukar allt den kommer åt och ytrörelse krävs för att fylla på.
Micronäringar har vi varit inne på tidigare. Om du lyckats skapa mineraliserande miljöer så skulle detta kunna förklara en upplevd förbättrad tillväxt. Men som nämnts så är såna miljöer väldigt svårt att skapa. En miljö som passar samtliga ämnen i micro komplexet är i princip omöjligt i ett akvarium med levande fisk i.
Så vi kan helt utesluta ett direkt samband mellan borttagning av motoriserat filter och växternas tillväxt eller hälsa. Så det måste finnas någon annan förklaring. Ökad belysning, minskade vattenbyten eller mer fisk och matning är heta kandidater. Men jag utesluter inte placeboeffekten heller. Det är nämligen lätt hänt att ens omdöme grumlas av dessa predikanter.
Mvh
Magnus