Igår när man kom hem från jobbet så hör man från ena grabben att bjässen simmar på sidan… Va faaaan får man ur sig och springer till akvariet. Ser 3-5 döda på botten, “bjässen” (den stora geophagus blev döpt till det) simmar på sidan, flertal av mina malar är vid ytan och chippar efter luft, men mina scalarer och tetror verkar vara oberörda. Jag hämtar snabbt en hink med friskt vatten, fångar så många jag kan medans jag gör ett större vattenbyte. Geophagus beståndet består nu bara utav en argyrostictus och “bjässen” klarade sig, sen dog en av Hemiancistrus subviridis. En sak som jag blev paff och i alla fall lite glad över var att under vatten bytet, så upptäcker jag att det är något smått som chippar luft vid vatten ytan. Hypancistrus sp. ‘L260’ hade lekt och yngel blivit frisimmande (men nu lär väl de tyvärr stryka med :/ ). Jag fångade en som fick läggas i hinken med de andra. Efter vatten bytet så las fisken igen i karet. Idag ser allt ok ut. Jag undrar om det inte blev tillräckligt syresatt eller om Ph fick spel, det senare borde ha satt Scalaren ur spel…
Men nu måste jag få tag på argyrostictus men imazo hade inga kvar….